
Als kind heb ik vaak een antibioticakuur gehad. Ik had vaak oorontstekingen en blaasontsteking en heb vlijtig antibiotica geslikt. Toen ik wat ouder werd, was ik minder vaak ziek en had ik het minder vaak nodig. Wéér wat later kreeg ik door dat antibiotica troep is. Ik merkte bijvoorbeeld dat ik na een kuur – als ik er toch weer eentje voorgeschreven kreeg – vaak last kreeg van een schimmelinfectie. Ik leerde dat het goed is na een antibioticakuur een probioticakuur te doen, om je darmflora weer in orde te maken. Maar meer wist ik er ook niet van af.
Daar is de laatste maanden wat verandering in gekomen. Hoewel ik altijd wel al geïnteresseerd ben geweest in de geneeskracht van goede voeding, wist ik er niet heel veel van af. Prebiotisch, probiotisch, synbiotisch, het was me niet heel erg duidelijk allemaal. Door de parasiet die in mijn darmen huist (eind van de week uitslag mensen!) ben ik me er meer in gaan verdiepen. Wat doet voeding met je en hoe kan het dat je ondanks goede voeding (vers en onbewerkt) soms toch ziek wordt? Wat draagt nog meer bij aan ziekte (en gezondheid). Zijn dat genen? Ik ken mensen die troep eten en nooit ziek zijn. Hebben sommige mensen gewoon geluk of betere genen? Of als kind borstvoeding gehad? Minder stress in het leven?
Ik las de boeken van dr. Saskia van As over parasieten en het aanpassen van voeding. Een parasiet gedijt op suiker en dus eet ik suikervrij en zetmeelarm. Ik heb veel geleerd maar haar boeken zijn slecht geschreven en helaas heel slecht geredigeerd en dat maakt dat ik soms gewoon niet goed weet wát er nu precies wordt bedoeld. Vooral met haar receptenboek. Ingewikkelde recepten waar ik geen klap van begrijp in hele onduidelijke tabellen. Laat maar.
Ik las ook de verschillende boeken van de poepdokter alias De Groene Vrouw. Interessant, veel goede tips maar het meeste wist ik eigenlijk inmiddels al wel. Het meeste is bovendien – zoals ze zelf nadrukkelijk ook zegt in haar boeken – vooral toepasbaar als je je gezondheid wat wilt verbeteren en meer aandacht aan voeding wilt besteden. Maar minder geschikt voor iemand die chronisch ziek is en een stap verder wil gaan.
Dus zocht ik verder en stuitte ik op ‘De Microbioom Oplossing’ van Robynne Chutkan, een Amerikaanse maag-darm- en leverspecialist die de gave heeft én goed uit te kunnen leggen in begrijpelijke taal wat er in je darmen gebeurt en waarom het soms zo misgaat, in combinatie met zeer bruikbare tips en makkelijke recepten.
Tijdens het lezen viel het ene kwartje na het andere kwartje. Niet voor niets dat mijn lichaam zo vatbaar is geworden voor ziekte, na zo veel antibioticakuren in mijn jeugd. Niet voor niets dat die parasiet zich zo heftig manifesteerde een paar maanden terug, nadat ik vlak daarvoor weken achter elkaar neusspray met antibiotica heb gebruikt tegen de oorontstekingen en voorhoofdsholte- en bijholteontsteking die maar niet weg ging. Om maar niet te spreken over de ibuprofen die ik een paar weken lang dagelijks heb geslikt omdat ik verging van de pijn. Na al dat slikken is mijn microbioom nog meer aangetast dan het al was.
Wat is dat dan, het microbioom? Het is het geheel aan bacteriën in je spijsverteringskanaal. Je wordt redelijk blanco geboren maar je bouwt als kind vrij snel bacteriën op die je als het goed is beschermen tegen invloeden van buitenaf. Deze bacteriën helpen ons het voedsel te verteren, ons darmslijmvlies intact te houden (zodat je darm niet gaat lekken),werken vijandelijke troepen je lijf uit, helpen bij de productie van vitaminen, enzymen en hormonen en nog een heleboel andere belangrijke dingen.
Bepalend voor je gezondheid is niet alleen je genenfabriek maar vooral ook de balans in je darmen. Die balans is bijna net zo uniek voor jou als je DNA voor jou is. Niet alleen voeding bepaalt de kwaliteit van je microbioom. Ook of je als kind borstvoeding kreeg, je leeftijd, leefstijl, geslacht, waar je woont, hoe je woont, of je huisarts je te pas en te onpas antibiotica voor schrijft. Is je darmflora niet op orde dan kun je vatbaarder worden voor een lekke darm, coeliakie, glutensensitiviteit, colitis, ziekte van Crohn, prikkelbare darm. Maar zeker niet alleen maar darmaandoeningen, ook auto-immuunaandoeningen, diabetes, overgewicht, parasieten en ME. Of je hebt meerdere dingen tegelijk.
Wisten jullie dat als je dikke muizen besmet met poep van dunne muizen, ze afvallen, ook als er verder niets verandert in het eten? En andersom? En dat het niet alleen zo werkt met overgewicht maar ook met ziekten? Nu ben ik geen voorstander van dierproeven maar dit toont aan dat je darmflora bepaalt hoe je reageert op voeding en dat die darmflora veranderd kan worden.
Dat gezegd hebbende, is het hebben van een parasiet in je lijf en daar ziek van worden een teken van disbalans. Of dysbacteriose zoals Chutkan dat noemt. Niet de parasiet is het probleem, maar hoe mijn lijf er op reageert. Een gezond darmstelsel zal een parasiet zelf de deur uit werken.
Ik vertelde jullie al eerder dat ik het idee heb dat de parasiet een puzzelstukje is bij het oplossen van mijn problemen. Ik heb nu het gevoel er een gebruiksaanwijzing bij te hebben gekregen door dit boek. Ik weet wat ik kan doen, wel moet eten & niet moet eten, om gericht de darmflora te herstellen.
Nu las ik al eerder boeken over het herstellen van de darmflora. Onder andere het bekende GAPS boek. Soms moet je vaker dezelfde soort boodschap in andere bewoordingen lezen om het echt te begrijpen. En de tijd moet rijp zijn. Chutkan zegt op zich niet iets totaal nieuws voor mij maar het is vooral de manier waarop die maakt dat het aanspreekt. Ook is ze niet rigide. Ze geeft bovendien eerlijk aan dat sommige mensen niet te genezen zijn of slechts gedeeltelijk vooruitgang boeken. Dat de antibiotica soms té veel heeft kapot gemaakt. Ook is ze wel duidelijk maar niet rigide in de eetadviezen. Ze zegt wel heel duidelijk “dit heeft groen licht en dat heeft rood licht” maar ze is flexibel waar het op andere zaken aankomt. Ze schrijft dat zowel paleo eten als veganistisch eten duidelijke voordelen hebben voor mensen om de gemeenschappelijke deler: het eten van groenten, groenten en groenten. Hoe je dat dan uitwerkt kun je zelf weten, al naar gelang je persoonlijke voorkeur of ethiek.
Het komt neer op groenten, groenten en groenten, liefst bij elke maaltijd. Plus fruit noten, zaden, peulvruchten, beperkt graan (havermout, quinoa, bruine rijst) en beperkt vlees (wat ik niet eet) en vis (wat ik heel af en toe eet). Bij voorkeur alles wat je eet onbespoten en biologisch. Verder probiotica, prebiotische voeding, gefermenteerde voeding. Maar belangrijk: je valt niet om van een keer iets slechter eten. Het gaat niet zozeer om het weglaten (suiker, bewerkt voedsel) maar vooral om het toevoegen van de goede dingen.
Buiten dat is haar advies: leef vies, eet schoon. Dus niet alleen goed onbewerkte voedsel maar ook niet al te dogmatisch in een schoon huis leven (dit staat haaks op wat Saskia van As schrijft) en jezelf en je huis niet verstikken met verzorgingsmiddelen vol met troep (deed ik al niet).
Dus. Mocht eind van de week blijken dat die klote parasiet niet verdwenen is, dan is mijn plan B niet nog méér medicijnen slikken maar het verder herstellen van de darmflora. Dat is mijn nummer 1 prioriteit dit jaar. Ik besef dat het weken zo niet maanden kan duren voor ik effect merk. Maar ik ga ervoor. Ook omdat ik niet goed weet wat de alternatieven zijn. Die zijn er denk ik niet. De medicatie die er verder nog is om parasieten te bestrijden is heel slecht voor je darmflora, er zijn nog twee opties, en zal denk ik meer kwaad dan goed doen. Nog een keer een kuur met clioquinol is sowieso geen optie, dat mag niet twee keer achter elkaar. En ik ben bang dat mijn lijf het überhaupt niet nog een keer trekt aangezien ik van de eerste ronde al een enorme dreun kreeg (de mannen ook terwijl die verder hartstikke gezond zijn).
Omdat ik geleerd heb van mijn eigen gedrag in het verleden pak ik dingen stap voor stap aan. Ik introduceer nieuwe dingen langzaam. En pas als ik het onder de knie heb en het loopt goed, ga ik door naar het volgende. Zo kan ik nu dagelijks een liter waterkefir oogsten (de mannen drinken met mij mee), staan er gefermenteerde groenten in de koelkast en ben ik nu yoghurt aan het maken van kokosmelk (dat lukt nog niet zo goed).
Update woensdagochtend: de parasiet zit er nog bij mij 😑, de mannen zijn er wel van af.
Meer weten? De Microbioom Oplossing, dr. Robynne Chutkan. MIjn bibliotheek heeft het helaas niet dus ik heb het gekocht. Ze heeft ook een website: Gutbliss

Jammer,dat je parasiet niet weg is. Maar wel goed,dat je dit boek vond. Succes met je eigen “geneesmethode”.
LikeGeliked door 1 persoon
Leef vies. I love it!
LikeGeliked door 1 persoon
Ik hoop dat dit een belangrijk puzzelstukje voor je is.
Ik ben al heel wat jaren bezig met de relatie voeding en gezondheid. Helaas brengt het mij niet de gezondheid die ik graag wil, maar het had ook nog veel erger kunnen zijn. Ik ben geen chronische spuger meer. De reuma is rustig, astma is rustiger, ben geen chronische spuger meer, heb geen chronische hoofdpijn meer, niet meer zo vaak schimmelinfecties en eczeem. Allemaal mooi, maar helaas nog niet de hoeveelheid energie die ik zo graag zou willen.
Ik heb laatst het boek ‘Hoe overleef je’ van Dr. Greger gekocht. Zeer veel informatie, heel veel onderzoek dat nageplozen is. Ik heb er veel aan. Het is niet dat ik me helemaal aan zijn ‘dagelijkse dozijn’ houd. Ik denk er wel aan. Zoals zoveel mogelijk kiezen voor felgekleurde groente en fruit, bessen, lijnzaad, whole food plant based etc.
Ik doe het niet goed op dierlijke producten en suiker. Ik merk het verschil nu enorm aan mijn buik. En tot mijn verbazing kan ik goed trappen lopen deze winter. Daar had ik vanwege energiegebrek al jaren moeite mee in de koude maanden. Ik kan sowieso beter lopen. Helaas niet beter slapen, dat is echt een drama nu. Deze week naar een overgangsconsulente. Ik hoop echt dat zij me verder kan helpen met die hormonenachtbaan waar ik graag eens even rust van wil.
Ik duim voor een goede uitslag voor je deze week!
LikeGeliked door 1 persoon
Waterkefir was t voor mij niet, maar (zelfgemaakte geiten-) kefir wel. Succes ermee!
LikeGeliked door 1 persoon
Rot nieuws zeg!
Ga jij je nu omdopen tot GroenteVrouw? Succes met je project!
Ik ben ook niet zo voor dierproevevn (al weet ik soms geen alternatieven, de industrie denkt er niet eens over na. Daarom ben ik er ook niet gaan werken), maar ik vind dat je wel op jezelf mag experiementeren.
LikeGeliked door 1 persoon
Met je uitleg eerder hierboven begrijp ik waarom de parasiet bij de mannen wel weg is, maar bij jou nog niet. Eerst je algehele darmflora verbeteren op de manier die je hierboven beschrijft en daarna kan (zal?) je lichaam de parasiet zelf verwijderen.
Ondanks al je inspanningen van de afgelopen weken heb je niet het gewenste resultaat bereikt, namelijk de parasiet eruit. Maar volgens mij ben je toch weer een stap verder. Als ik zo lees wat je hierboven beschrijft heb je nog meer passend en herkenbaar inzicht en heb je nog de mogelijkheid om zelf iets te doen.
Je hebt nog een lange weg te gaan, zoals je zelf al schrijft. Maar als het nu eens de goede weg is, dan ga je wel vooruit 🙂 Succes! Hartelijke groet, Astrid C.
LikeGeliked door 1 persoon
je kan nog bioresonantie doen! voor die parasiet.
LikeGeliked door 1 persoon
Dan kun je blijven mediteren en visualiseren en de accelerator doen. Heel veel stops jagen ze wel weg en zorgen dat de goeien in de meerderheid komen😤
LikeGeliked door 1 persoon
En probiotica uit een potje, vind je dat wat? Gaat toch veel sneller! En dan door met je dieet.
LikeGeliked door 1 persoon
Ja dat slik ik al. Zeker!
LikeGeliked door 1 persoon
Echt balen van die parasiet. Maar dank voor de boekentip 😉
Hier een kind wat na een parasiet gluten- en lactose intolerant was – wat inmiddels weg is, maar hij heeft nog steeds met regelmaat buikpijn.
LikeGeliked door 1 persoon
Wat jammer dat de parasiet niet weg is 😦 Wij nemen hier ook sinds enige maanden waterkefir maar eerlijk gezegd merk ik niet veel verschil en mijn man zijn eczeem is er ook niet echt minder van geworden. hij gaat nu paardenmelkpoeder proberen om zijn darmflora op te peppen en zo de eczeem hopelijk de baas te worden. Ik ga nu eens lezen op gutbliss.
LikeGeliked door 1 persoon
Wat heb je dat allemaal duidelijk om- en beschreven. Ooit hoorde ik in een BBC reportage over onze darmen een arts zeggen dat onze darmen een soort van hersens zijn voor ons lijf. Ik heb niet jouw begaafdheid van helder schrijven, maar alle processen die in onze darmen plaatsvinden hebben zoveel effect. Dat blijkt ook nu weer uit jouw blog.
Die parasiet verdwijnt echt nog wel.
LikeGeliked door 1 persoon
O, wat vervelend dat de parasiet er bij jou nog zit. Maar ooit zul je verbetering merken. Dat houd ik mezelf ook voor, wat moet ik anders…
IK ben zelf ook al jaaaren bezig met allerlei therapieën tegen eczeem en herken zo jouw beschrijvingen van het ontdekken van puzzelstukjes, de teleurstelling als iets (nog) niet blijkt te werken, weer nieuwe aanknopingspunten en toch maar weer aan blijven modderen.
Na twee jaar paleo en geen verbetering heeft nu mijn omgang met stress en drukte in mijn hoofd (altijd maar weer dat hoofd) mijn aandacht. En prompt lig ik de halve nacht wakker van allerlei wilde gedachten… Helaas, zo werkt het bij mij hierboven. En dat herken ik vaak bij jou. Dat is fijn.
Lang leve de mensen die dingen helder kunnen uitleggen waarna wij weer verder kunnen.
Gerdien
LikeGeliked door 1 persoon
Hoi,
Balen zeg dat hij er nog zit. Recent zag ik een programma gepresenteerd door Antoinette Hertsenberger waarin het ging over het oost Europese alternatief voor antibiotica nl bacteriofagen. Wellicht iets om je in te verdiepen.
Groetjes,
Sylvia
LikeLike
Op naar Georgië dan maar 😉
LikeLike
En een paar afleveringen later ging t in dat programma (“dokters van morgen” was de titel dacht ik) over de link ‘darmen-hersenen’ en ander soort interessante info. Moeite van t terugkijken waard!
grt, Sandra
LikeGeliked door 1 persoon
Dat vind ik toch echt om te janken dat die kl*** parasiet er nog is. Heel slim van je om al een plan achter de hand te hebben.
(Als je nog puf over hebt….. de boeken van stephen harrod buhner zijn ook heel interessant o.a. over natuurlijke antibiotica en verbeteren van je immumsysteem met natuurlijke middelen)
LikeGeliked door 1 persoon
Dank voor de tip. Ga ik eens naar op zoek!
LikeLike